old music

Saturday, August 25, 2007

„Na tomto albu byl snad vůbec nejlepší málo známý popě¬vek nazvaný She Said She Said.“ ocenil trochu překvapivě jednu z pěti písní, kterými do Revolveru přispěl Lennon, šéf Newyorských filharmonilsů Leonard Bernstein. Po Taxmano¬vi patřila k nejtvrdším na celém albu a John v ní zúročil osobní zážitek z loňského pobytu ve Spojených státech seve¬roamerických. Pete Fonda jim tenkrát během návštěvy v Beverly Hills vyprávěl s humornou nadsázkou o operaci, které se předtím podrobil a během níž skoro umřel. Zeširoka při¬tom rozváděl, jaké to je, být mrtvý. Až do chvíle, kdy na něho rozzlobený Lennon vyštěkl: ,,Poslouchej, kamaráde, zavři hubu s tímhle svinstvem.“ Účastníci večírku vzpominají, že Lennon později při večeři náhle odložil příbor a zbytek jídla, ačkoli celý den nejedli, shrnul z talíře na podlahu. John sám o tom řekl: „Vlastně nikdo z nás o těchhle věcech nechtěl nic vědět a nic slyšet. Ale Fonda byl k nezastavení a mlel pořád dál. Ve mně to překvapivě rozeznělo píseň, navzdory všemu, co předcházelo, docela něžnou.“ Americký přítel Beatles v ní promlouvá ústy neznámé ženy: „Vím, jaké je to, být mrtvá / Vím, co je to, být smutná...“ Lennon v roli vypravěče dopo¬ví pak filozofický dovětek: „Vyvolává ve mně pocit, že jsem se nikdy nenarodil.“
Konečně závěr alba tvořily Lennonovy skladby Got To Get You Into My Life a Tomorrow Never Knows. První je zajíma¬vá účastí žesťové sekce, soulové skupiny Sounds Incorpora¬ted. S Beatles hrála předtím na jejich americkém zájezdu v předprogramu legendárního koncertu na Shea Stadium. Po Harrisonově indickém koření, McCartneyho lesním rohu ve For No One a zdvojeném smyčcovém kvartetu v Eleanor Rigby tu přinášely ostře frázované odpovědi plechů další oboha¬cení barevného spektra, kterým deska s černobílým obalem doslova hýřila. Zanedlouho inspirovala právě tato skladba Petra Jandu ke zkomponování a Jindřicha Brabce k aranžmá Krásné neznámé - skladby, s níž rockový Olympic poprvé stanul na oficiálním pódiu Bratislavské lyry. Vliv Beatles, kte¬rý v repertoáru Olympicu dosud zastupovaly jejich převzaté skladby She’s A Woman, I‘m A Loser, We Can Work It Out a odvazový marš Yellow Submarine, se tak promítl i do jejich původní tvorby.

Labels: