old music

Tuesday, August 14, 2007

Špičku populární hudby té doby už zdaleka nereprezento¬vali jen Beatles. Po Beach Boys přišly ke slovu v Americe další kalifornské skupiny: Byrds, Buffalo Springfield, Mamas And Papas, Quicksilver Messenger Sercie, Jefferson Air¬plane, svůj první hit Along Comes Mary nahráli tehdy Associa¬tion. Rostl vliv Dylanův a jeho „dětí“. Tlačenice o první pří¬čky žebříčků nastala i doma v Anglii. Výrazové spektrum rocku nerozšiřovali jenom Beatles. Byly tu desítky rockových skupin, z nichž každá se drala na vrchol. Každý z nich ¬nebo skromněji řečeno - aspoň každá druhá z těch nejlep¬ších, přinášela v onom nesmírně plodném a vzájemně inspira¬tivním období poloviny šedesátých let nové podněty: Rolling Stones přetrumfli Beatles v syrovosti a zemitosti projevu, Claptonovi Yardbirds, Mayallovi Bluesbreakers a jejich ná¬sledovníci v superskupinách, jako byly Cream a později Blind Faith, navíc sledovali autentičtější bluesovou linii než oni, Who k tomu přidali zvuk, jímž vpravdě elektrizovali rockovou scénu - mnohem razantněji než Beatles. A v „podzemí“ se už připravovaly skupiny UFO, Crazy World Of Arthur Brown, Soft Machine i začínající Pink Floyd, aby tenhle pe¬kelný randál ještě znásobily neméně ďábelskými pyrotech¬nickými efekty, fosforeskujícími oblečky a posvítily si.na ce¬lou tu nádheru z desítek tisíciwattových barevnýeh reflekto¬rů. Bylo proto jen otázkou času, kdy i Beatles, od kterých všechno tohle vyzařování na začátku dekády vyšlo, začnou
zpětně přijímat paprsky, které sami zažehli. Jejich nový singl přinášel první stopy tohoto procesu.