Chlapcům nezbývalo
než se Martinovu přání podřídit. John tedy píseň s přemáháním opravdu nazpíval, avšak nezá¬jem, který z každého tónu nahrávky přímo čišel, nemohl po¬chopitelně uším zkušeného George Martina ujít. V té chvíli se John s Paulem vytasili s přepracovanou, rychlejší verzí vlastní písničky Please Please Me, kterou už Martinovi nabí¬zeli dříve a o níž byli přesvědčeni, že by měla být „áčkem“ chystané desky.
„Musím přiznat, že tohle mě už omráčilo,“ řekl Martin po letech. „Vypracovali si tam sami všechny ty drobné harmo¬nické triky a výsledek byl ohromný.“
Jedinou vadou jejich věcí bylo, že John i Paul měli zatím jen velmi mlhavé představy o aranžmá, formě a vůbec o všech náležitostech, které se vyžadují od gramofonových snímků. George Martin o tomto počátečním období své spo¬lupráce s Beatles vypráví:
„Představovali si své věci spíš jako písničky než jako na¬hrávky. Nemysleli na to, jakou podobu má mít nahraný sní¬mek. Viděli to prostě jako chorus, střed a závěr. Když jsem s nimi začínal, obvykle jsem musel sám upřesnit, co bude na začátku i na konci nebo kde bude sólo. Dneska to všechno vypadá strašně primitivně, ale když začali zpívat písničku po¬prvé, jednoduše jsem změřil na stopkách, kolik trvá chorus, a když jsme tak dostali třeba minutu a dvacet sekund, řekl jsem prostě: ,Dobrá, ale to je málo, zopakujte ještě jednou prostředních osm taktů‘ - nebo jsme doplnili kousek kyta¬rového sóla...“
Podle stejného receptu vznikla i nahrávka Please Please Me. Když ji John s Paulem přehráli Martinovi na své akus¬tické kytary, měřila sotva minutu. Doporučil jim, aby ji rozší¬řili o čtyřtaktovou předehru s Lennonovým sólem na foukací harmoniku, která předtím přispěla k úspěchu Love Me Do,
a aby znovu zopakovali první chorus na konci. S touto jedno¬duchou instrukcí se pak odebrali do studia, a hned první ver¬ze, kterou nahráli, oplývala takovou vitální bezprostředností, že se Martin rozhodl použít ji. Navzdory tomu, že Paul údaj¬ně zapomněl na začátku slova a Johnovi se pro změnu po¬vedlo totéž na konci. Při poslechu snímku, který i přes Marti¬nem navržené prodloužení netrvá ani celé dvě minuty, si této drobné vady sotva všimneme.
Ve stejně uvolněné atmosféře proběhlo potom nahrávání druhé strany s líbivou, romanticky zabarvenou melodií Ask Me Why. Jakkoli začátek nahrávání onoho dne poznamenalo nedorozumění s Murrayovou písní, na jeho konci sám Martin přiznal, že „celá frekvence byla jedna radost“. Do historie světové populární hudby vešla nakonec v tentýž den prone¬sená jiná Martinova věta. Když Beatles dohráli ve studiu Please Please Me, ozvala se z režijní kabiny Martinova pro¬rocká poznámka: „Pánové, právě jste nahráli váš první hit číslo jedna.“ Záhy poznáme, že se nemýlil.
„Musím přiznat, že tohle mě už omráčilo,“ řekl Martin po letech. „Vypracovali si tam sami všechny ty drobné harmo¬nické triky a výsledek byl ohromný.“
Jedinou vadou jejich věcí bylo, že John i Paul měli zatím jen velmi mlhavé představy o aranžmá, formě a vůbec o všech náležitostech, které se vyžadují od gramofonových snímků. George Martin o tomto počátečním období své spo¬lupráce s Beatles vypráví:
„Představovali si své věci spíš jako písničky než jako na¬hrávky. Nemysleli na to, jakou podobu má mít nahraný sní¬mek. Viděli to prostě jako chorus, střed a závěr. Když jsem s nimi začínal, obvykle jsem musel sám upřesnit, co bude na začátku i na konci nebo kde bude sólo. Dneska to všechno vypadá strašně primitivně, ale když začali zpívat písničku po¬prvé, jednoduše jsem změřil na stopkách, kolik trvá chorus, a když jsme tak dostali třeba minutu a dvacet sekund, řekl jsem prostě: ,Dobrá, ale to je málo, zopakujte ještě jednou prostředních osm taktů‘ - nebo jsme doplnili kousek kyta¬rového sóla...“
Podle stejného receptu vznikla i nahrávka Please Please Me. Když ji John s Paulem přehráli Martinovi na své akus¬tické kytary, měřila sotva minutu. Doporučil jim, aby ji rozší¬řili o čtyřtaktovou předehru s Lennonovým sólem na foukací harmoniku, která předtím přispěla k úspěchu Love Me Do,
a aby znovu zopakovali první chorus na konci. S touto jedno¬duchou instrukcí se pak odebrali do studia, a hned první ver¬ze, kterou nahráli, oplývala takovou vitální bezprostředností, že se Martin rozhodl použít ji. Navzdory tomu, že Paul údaj¬ně zapomněl na začátku slova a Johnovi se pro změnu po¬vedlo totéž na konci. Při poslechu snímku, který i přes Marti¬nem navržené prodloužení netrvá ani celé dvě minuty, si této drobné vady sotva všimneme.
Ve stejně uvolněné atmosféře proběhlo potom nahrávání druhé strany s líbivou, romanticky zabarvenou melodií Ask Me Why. Jakkoli začátek nahrávání onoho dne poznamenalo nedorozumění s Murrayovou písní, na jeho konci sám Martin přiznal, že „celá frekvence byla jedna radost“. Do historie světové populární hudby vešla nakonec v tentýž den prone¬sená jiná Martinova věta. Když Beatles dohráli ve studiu Please Please Me, ozvala se z režijní kabiny Martinova pro¬rocká poznámka: „Pánové, právě jste nahráli váš první hit číslo jedna.“ Záhy poznáme, že se nemýlil.
Labels: beatles