old music

Monday, October 15, 2007

„Nakresli se ve člunu na řece / pod mandarínkovými stro¬my a marmeládovým nebem / Někdo tě volá, ty odpovíš do¬cela / pomalu / dívka s kaleidoskopickýma očima / Žluté a zelené celofánové květy / obrůstají kolem tvé hlavy / Po¬hlédni na dívku se sluncem v očích / a zmizí / Lucie na obloze s diamanty!“
Neobvyklost obrazů, které Lennon v tomto valčíku shro¬máždil, zavdaly příčinu k nejrůznějším dohadům o jeho tex¬tové symbolice. Název byl nejednou vykládán jako krypto¬gram zkratky LSD, označující známý halucinogen. „Co se ve skutečnosti přihodilo,“ vysvětloval Paul - „bylo to, že Joh¬nův syn Julian nakreslil ve škole obrázek a přinesl ho domů. Jeho spolužačka se jmenovala Lucka. Když se ho John ptal ,co to znamená?‘, odpověděl: ,Lucka na obloze s diamanty‘“ Hlavním inspiračním zdrojem nezvyklých Lennonových obrazů v této písni byla jeho oblíbená dětská knížka - Car¬rollova Alenka v kraji divů.
„Byla to Alenka na lodičce,“ vrátil se Lennon k tomuto tématu ve svém posledním novinovém interview. „Kupuje si vajíčko, a to se najednou promění v králíka. Prodavačka se změní v ovci a za chvilku už plují někam do daleka - to jsem si představoval, když jsem tu píseň psal. Taky jsem si přitom představoval ženu, která mě jednou zachrání, ,dívku s kaleidoskopickýma očima‘, která se snese z nebe.“
Následující písni Getting Better dal nevědomky název bu¬beník Jimmy Nicol, který na zájezdu, během něhož zastupo¬val Ringa, komentoval po každém vystoupení svůj výkon frá¬zí: Iťs Getting Better (Bude to lepší). Píseň je deníkovou zpovědi, do jejíhož textu promítl Lennon s nezvyklou otevře¬ností některé vlastní autobiografické zážitky: „Býval jsem na svou ženu krutý / Bil jsem ji a držel stranou od věcí / které milovala...“ Na desce je interpretem tohoto hořkého přizná¬ní Paul, který zpívá i příští píseň Fixing A Hole a sám se doprovází na cembalo za vydatného přispění Harrisonovy kytary. Je jednou z mála skladeb celého alba, která má tradič¬ní dvaatřicetitaktovou formu bez vsunutých taktů, metrických změn či tempových zvratů. Přesto jí nechybí výjimečnost beatlovského rukopisu. Samotný nápěv její verze je ve sku¬tečnosti pětitaktový, zbylé tři tvoří instrumentální dohra s charakteristickým tóninovým vybočením. Paul zůstává u mikrofonu i v následující She’s Leaving Home, jedné z jejich nejmelodičtějších a nejkrásnějších písní vůbec. Byla inspiro¬vána notickou v Daily Mirroru o dívce, která k překvapení svých rodičů nenadále odešla z domova. Za doprovodu harfy, na kterou hraje Michael Leander, a smyčcového kvarteta v ní Paul věcně popisuje dívčin odchod. Před posluchačem se celá scéna odvíjí se sugestivností, jako by sledoval film:
„Středa, pět hodin ráno / den právě začíná / potichu zavírá dveře své ložnice / zanechává lístek v naději, že řekne / více / Schází dolů do kuchyně / svírajíc kapesník / tiše otáčí klí¬čem od zadní branky / vychází ven, je volná...“
A zatímco ve střední části opakuje Paul falzetem „Opouští svůj domov“, John promlouvá ústy nešťastných a nic nechá¬pajících rodičů: „Obětovali jsme jí většinu svých životů / kou¬pili jsme jí všechno možné...“
A už je tu hlučný závěr první strany Being For The Benefit Of Mr. Kite. Tentokráte byl Johnovi podnětem cirkusový pla¬kát z viktoriánských časů, inzerující akrobaty Hendersony lé¬tající na trampolíně a koně Jindru, tančícího valčík v benefič¬ním představení pro jakéhosi pana Kitea.

Labels: