old music

Friday, October 19, 2007

Úvodní píseň druhé strany alba Within You Without You zpívá a jako jediný z Beatles hraje George Harrison. Jinak jsou mu v ní partnery indičtí hudebníci. Stejně tak instrumen¬tář tvoří tradiční indické nástroje: swaramándal - strunný nástroj podobný citeře, na který hraje George, housle dilrubáb, evropským loutnám příbuzné tambury, bubínky tabla. A samozřejmě sitar a navíc housle a violancello. Také hudeb¬ní jazyk této neobvyklé písně je utvářen na principech pře¬vzatých z indické hudby dramatickým spojením melodického modelu na způsob ragy a rytmického cyklu podobného indic¬kým talám. Meditativní Harrisonův text o překonání sebe sama je založen výhradně na jednoslabičných a dvojšlabič¬ných slovech. Úplně odjinud je následující Paulova píseň, či spíše popěvek When l’m Sixty Four (Až mi bude čtyřiašede¬sát). Atmosféra anglického music hallu z přelomu století, při¬pomínající Chaplinův film Světla ramp, dokonce vyprovoko¬vala později Lennona k mírně uštěpačné poznámce: „Jsou oblasti, na které jsem nikdy nemyslel, a tohle je jedna z nich.“ Také písničku o krásné výběrčí z parkoviště Lovely Rita slo¬žil a zpívá Paul. George Martin v její mezihře a v závěru vystřihl klavírní sólo, v němž jako by si připomenul boogie woogie, kterým v pubertě okouzloval své spolužačky. Potom už zakokrhá kohout a John Lennon nám popřeje Good Mor¬ning Good Morning ve vlastní stejnojmenné písni, v níž si Beatles přizvali opět na pomoc své přátele - dechaře ze skupiny Sounds Incorporated, kteří si s nimi zahráli už na předchozím albu Revolver
Do opakovaného závěrečného Good Morning se prolne jakoby atmosféra venkovského statku. Se štěkotem psů, zařehtáním koně, švitořením ptáků a slepicemi. Jejich ko-ko¬-ko-dák se náhle změní v ump-two-three-four, odpočítávající reprízu refrénu úvodní písně, která přichází podle všech pra¬videl kabaretiérských tradic anglického music hallu těsně před závěrem. Tentokrát si v ní spolu s Beatles všichni, kdo byli právě ve studiu, zazpívají hezky od plic: „My jsme ta Kapela Klubu osamělých srdcí seržanta Pepře.“ Znovu, rov¬nou bez odsazení, začíná epilog desky. Jedna z umělecky nejpozoruhodnějších nahrávek v celé tvorbě Beatles: A Day In The Life (Den v životě). Také v ní se Lennon jako už tolikrát předtím nechal inspirovat sloupcem denních zpráv v Daily Mailu.